Tuesday, August 10, 2010

Insya Allah..Esok Puasa...

Ini entry tahun lepas...

Maka, bulan yang ditunggu pun tiba..

"Pengumuman puasa akan  diumumkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah, maghrib nanti. Teringat Bang Teh, abang ipar Mak uda cakap hari tu..Dia kata janganlah datang 'penyakit' bulan puasa .. selalunya penyakit paling banyak datang dalam bulan puasa ni, macam sakit 'pening lalat', 'muntah' dan 'gastrik'. Jangan diminta selalu-selalu datang penyakit ni nanti jadi doa.. H1N1 belum pun habis lagi..datang pulak penyakit kencing tikus...

Lagi satu penyakit ialah boros. Kadang sampai tak bermakan makanan yang kita beli di Pasar Ramadhan.. Masak sendiri lagi sedapkan, duit pun dapat jimat, beli baju raya tak pe, setahun sekali bolehlah kita bertukar baju.
Niat puasa ramadhan :
niat-puasa
nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa

Doa  berbuka puasa :
allahumma laka sumtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin
niat-berbuka-puasa
Maksudnya: “Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.

Terima kasih kepada Diana yang tegur Mak Uda salah taip...

Kepada umat Islam, muslimin dan muslimah sekalian selamat menjalani ibadah puasa daripada Mak Uda dan Pak Uda sekeluarga untuk semua umat Islam seluruh dunia...Poso yo..



Baru....

Tapi masa dalam kelas tadi teringat pulak lirik lagu ni masa kecik-kecik dulu..korang ada dengar tak?

Selamat Berpuasa - Amanah Saham Nasional
Bulan Ramadhan yang mulia,
Umat Islam berpuasa,
Menunai Rukun ketiga...
Beramal dan beribadat,
Kita di bumi Allah, 
Ingat hari Akhirat,
Bersatu dan bekerja,
Mencapai cita mulia,
Setia dan sekata,
Maju hidup bersama,
Untuk diri keluarga,
Ugama, bangsa dan negara...

Jangan leka laburlah segera..
Amanah Saham Nasional sedia,
Menambah pelaburan setiap ketika,
Laburlah segera,
Segera labur segera....


Mak Uda nyanyilah lagu ni tadi, tiba-tiba ada pulak dalam lirik tu suruh melabur... Iklan Serampang dua mata lah tu...Amanah Saham Nasional yang sponsor masa tu agaknya.. Mak Uda pun tersengih je masih masukkan entry ni tadi....

Poso jangan tak poso..orang nogori sembilan cakap..jangan "poso nyangnyuk, pagi-pagi bukak piuk".....

2 comments:

diana said...

itu lafaz niat puase ke
?bukan tu doa buka puase ke???

Rusiah_Hazri said...

Betullah diana..mokde salah taip pulak, tq...dr tahun lepas tak ade pulak yg menegur...ha..ha..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails