Wednesday, October 7, 2009

Hai anak-anak ....

Mak Uda rasa terpanggil nak meng'upload'kan lagu ni bila tengok drama kat Astro Prima masa hari raya tu.. Bila difikir-fikirkan, memang anak-anak zaman sekarang tak seperti anak-anak zaman Mak Uda dengan Pak Uda dulu.. kami dulu tak dapat nak duduk bersembang-sembang dengan ayah, dengan mak tu bolehlah jugak..Rasa hormat tu amat tinggi kepada mereka..tapi anak-anak zaman sekarang ni, dia tu pulak yang merancang pulak apa yang mak ayah kena buat untuk dia.. Apatah lagi, nak melayan kehendak-kehendak mereka, mak ayah pulak yang jadi 'pak turut'. Yang kurang ajar, tak mendengar kata, melawan cakap..tak boleh nak cakap..nauzubillah..janganlah kita menderhaka..

Bersyukurlah anak-anak zaman kini,.... dengarkan lagu ni.. Mak Uda dah menyanyikan lagu ni masa kami ada kumpulan nasyid dulu di Rumah Rakyat Chengkau, Rembau...., arwah abahlah yang menubuhkan kumpulan tu.. sayu hati..

Ya Ilahi Rabbi,
Sempurnakanlah pekertiku,
Sebagaimana Engkau, menyempurnakan wajahku,
Kurniakanlah rahmat bahagia ibu bapaku,
Berikan hidayat pada hati yang tertutup..

Sebagai rimbunan daun-daun,
Seandainya bilangan dosaku..
Ya Allah, ampunilah daku..
Hamba bertaubat..

Hai anak yang soleh,
Beruntunglah ayah dan bonda,
Bagai mata air yang mengalir dalam syurga,
Hai anak durhaka,
Pintu taubat masih terbuka,
Jangan kau teruskan tingkah laku yang kecewa,

Sebagai rimbunan daun-daun,
Seandainya bilangan dosamu,
Ya Allah..ampunilah dia,
Yang telah bertaubat..

video

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails