Wednesday, October 21, 2009

Sambutan Hari Raya ...


Hari tu, sekolah Mak Uda buat Sambutan Hari Kanak-kanak dan RIMUP..budak-budak pakai baju raya.. kontroversi jugaklah kisah ni..Tapi Mak Uda nak bagi pendapat, rasanya tak salahkan kalau kita mengajar anak-anak mengenal perayaan-perayaan di Malaysia ni kan? Kata nak menjayakan Misi '1 Malaysia' ni kan..

Penyanyi paling 'malu' dalam Malaysia..
Mak Uda selalu terkenang masa kecil dulu, ex-sekolah Mak Uda, SK Salak Nama, SK Bongek, SMK Undang Rembau, SMK Chembong sehinggalah ke Maktab Perguruan Teruntum..dan sekarang dah mengajar pulak, telah diajar.. selepas Hari Raya Aidilfitri selalunya pasti ada yang membuat sambutan Hari Raya peringkat sekolah atau sesuatu institusi tu, pastinya korang semua pun ada sambutan macam tu jugak kan?Sedih rasanya kalau tak sambut..

Budak tak cukup umur pun pegi sekolah... Yang sebelah tu pinjam songkok sapa pulak?

Tapi sekarang kita pulak macam nak menyekat pengetahuan anak-anak..Bukannya tak belajar, masa tu lah jugak kita mengajar... apa makanan yang dimakan pada hari itu, pakaian yang sesuai masa sambutan tu, murid-murid diajar cara memberi ucapan mengikut protokol, apa lagu yang sesuai (anak-anak murid Mak UDa tak pandai nyanyi lagu raya..kesian diorang) dan lagi pun sekolah Mak Uda ada beberapa orang pelajar India yang seronok nak join sama dan kami membuat Program RIMUP untuk mengeratkan silaturrahim tanpa mengira bangsa..

Meriah..bukan betul menyanyi lagu perpaduan tu..Yg 3 orang tu kumat-kamit aje.....janji join.
Kadang-kadangkan, kena fikir baliklah perkara-perkara yang kecil macam ni.. Nampak macam kecil, tapi besar maknanya..Yang terasa, maaflah ye..Mak Uda tetap menyokong mana yang baik..
Bawah ni Mak Uda nak pertontonkan betapa sukanya anak-anak sekecil ini, termasuk juga guru-gurunya melayan karenah mereka..rugi rasanya kalau mereka tak mendapat pengalaman sebegini..lagi-lagi zaman sekarang, semuanya boleh dirakam dan ditonton semula bila mereka dewasa nanti..Kalau di negara omputeh tu semuanya nak diberi pada anak-anak supaya merasa pengalaman sebenar, kita dah ajar mereka nama-nama perayaan di Malaysia ni, kita pulak yang menyekat situasi yang sebenarnyakan....ni tak adil namanya, kan?



tak boleh nak upload, pasal apa tak tau..line tak ok..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails