Saturday, October 16, 2010

Manusia oh manusia!!!

Mak Uda yang tak faham dengan perangai manusia yang sorang ni.. Mak Uda ada seorang kawan, perangainya memang suka memantau aktiviti orang lain, agaknya dia ni sesuai kerja 'supervisor'lah atau Nazir Sekolah.. Kalau kita suka nak berkawan dengan orang lebih dekat, nak mendampinginya selalu, janganlah kita ni kepoh sangat.. Tak payahlah nak tau semua aktiviti orang atau menyamar jadi orang lain kononnya nak korek rahsia.


Mak Uda ni dah kategori ke arah orang tua, tapi belum tua sangatlah..Mak Uda dah bolehlah baca sikit-sikit perangai seseorang tu melalui kata-katanya..(melalui facebook). Kenapa suka nak syak wasangka dengan orang lain? Tak payah bersikap cemburu..Wah, hari ni Mak Uda macam marahlah pulak, sebenarnya bukan nak marah tapi NASIHAT...

Kita dilahirkan memang macam-macam perangai dan sikap yang Allah berikan kepada kita sejak lahir, tapi sikapkan boleh diubah sama ada kita belajar secara langsung, melalui pemerhatian ataupun pengalaman sendiri mahupun orang lain. Mak Uda tahu dia yang Mak Uda maksudkan suka baca blog Mak Uda ni, belajarlah dari tulisan Mak Uda ni. Tak payahlah kita nak terasa-rasa hati kalau kita tak ada kena-mengena dengan situasi orang lain.


Belajarlah memaafkan dan menerima seadanya apa yang kita ada. Bersyukur dan banyakkan sedekah supaya dalam hati kita tu bersih. Berkawanlah dengan sesiapapun, dan kita bukannya nak berkasih, kita sesama jenis... Mak Uda  pun dah ada Pak Uda.


Saja nak berkongsi kisah dan sentiasa menasihati diri sendiri dan sudi menerima nasihat dan pandangan orang lain..

Lagi satu kalau kita ber'Facebook' janganlah sampai ekstrem sangat, sampai tak buka sehari macam orang gila sasaulah pulak. Jangan samapai kita jadi hamba 'facebook ' pulak. Memang Mak Uda buka dan layan Facebook jugak, tapi kalau orang dah tak layan kita, jangan kita suka memaksa orang menjawab komen awak tu..kadang-kadang nak menjawab tak kenalah pulak ayatnya, dah tulis panjang, tapi macam tak ada kesinambungan, Mak Uda pun batalkan komen tu..itu pun nak tau jugak apa yang kita dah padam tadi, rasa geram je..



Fikir-fikirkanlah apa yang Mak Uda membebel kat atas tu tadi.. Untuk mengelakkan suka sangat ambil tahu hal orang je, kita baca Novel NB Kara Online ni, tak adalah buang masa sangat..ada jugak 'pekdah'nya...Klik sini.

1 comment:

cikgubedah said...

tak tau nak kata apa...kalau dah nama manusia...camtu le...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails