Tuesday, February 19, 2013

Alahai...Kesiannya Mak...

Dugaan Allah sememangnya tidak kita duga...Mak Uda dan Pak Uda sudah seminggu menguruskan mak masuk hospital, kami berulang-alik setiap hari dari hari Selasa sehingga Jumaat lepas ke Hospital Melaka menghantar dan melawat mak di hospital yang patah pergelangan tangannya. 

Kronologi cerita...haha...Macam tulis cerita dalam filem pulak...

Selasa, 12 Februari 2013
Kami ke Kampung Johan Setia, Klang melawat Along Mak Uda yang akan membuat Umrah dan akan bertolak pada hari esok...Selama 4 hari asyik tertunda je nak pergi. Mungkin Allah tak izin kami pergi awal. Rajin pulak tu kami dari hari Sabtu, dah pergi Port Dickson. Hari Ahad, tolong jiran 'rewang', nak kawin anaknya. Isnin, kami pergi mandi sungai...macam orang tak ingat mandi manda...jadinya, kami pergi juga hari Selasa. Walaupun pagi tu Mak Uda cakap kat Pak Uda tak payah pegi, hati macam tak sedap...tapi ambil keputusan pegi sekejap...tak sedap hati pula kalau tak melawat adik-beradik sendiri. Sebenarnya, Mak Uda risau kalau 'jammed'...tapi, Alhamdulillah, lapang masa pergi dan balik cuma banyak kereta yang tersemput-semput di jalan. Sampai di rumah jam 1.50 petang...memang rempit kami, hati dah tak sedap sebenarnya.

Gambar sehari sebelum kejadian...mandi sungai di Lubok Talan, Kampung Batu, Rembau...
 
 Bang Dak yang rajin nak membakar, so...kitorang mencekik je lah...yang lain kami dah siapkan.


 Budak-budak ni suka sangat berendam, padahal air sungai tu punyalah sejuk...grrrrr...Si kenit tu pun sama, maaflah dia tak berbaju...haha...

 Mak sehari sebelum jatuh, walaupun sebelum tu tak nak ikut, oleh kerana besan pergi...dia pergilah juga...


Balik je terus tidur, sampai pukul 5, tidur macam tak 'hingat'...bangun je Pak Uda kata mak jatuh, Induk mesej...oh! Terperanjat dan terus ambil tudung...(tak mandi tu bangun tidur, sebab cemas)...hari tu dah jatuh sekali, dan sangat bahaya kalau jatuh kali kedua.

Sampai rumah mak, tengok tangan mak dah berbalut dan beranduh. Mak kata tak ada apa...Mak jatuh kat parit kecil sebab masa melangkah mak tak perasan kaki tak pijak titi kayu...apa lagi, tersembam dan pergelangan tangan menahan berat badan...

Pak Uda suruh genggam tangan, mak tak boleh buat...Ini 'musti' kena pergi hospital. Mak tak nak, tapi bila dipujuk mak kata "ok, karang aku tak poei kau kato aku melawan"...hahaha...sempat buat lawak tu.

Kami bawa mak pergi Hospital Alor Gajah. Bila dicek tekanan darah mak, aduhai...tingginya...216/77...mak kena tunggu sekejap di ruang menunggu. setelah setengah jam, mak pun kena panggil. Ramai pulak yang sakit cuti-cuti ni. Doktor minta mak genggam tangannya, mak tak boleh genggam...sah-sah tangan mak patah kata doktor...lagilah mak cemas. Mak kena X-ray, dan terdapat 4 tulang yang patah pada pergelangan tangan tu. 
Kesian mak, doktor kata kena bawa ke Hospital Melaka untuk disimen kerana orang yang buat simen sedang bercuti. 

Kami bawa mak terus ke bahagian kecemasan di Hospital Melaka, pun ramai orang yang sakit...namun, Alhamdulillah...mak cepat dipanggil ke dalam sebab dah ada siap laporan dan X-ray doktor dari Hospital Alor Gajah...kalau tak lambat jugak. Akhirnya, mak terpaksa masuk wad sebab keadaan darah tinggi yang sangat tinggi dan bahaya...Mak tak nak lagi, tetapi akhirnya terpujuk dengan pujukan Along Pak Uda...tinggallah mak di wad malam itu, dan kami pulang jam 1.30 pagi, sudah pastinya esok pagi-pagi kami akan ke Hospital Melaka lagi. 

Sebenarnya, yang paling Mak Uda suka di wad kecemasan adalah menjadi 'wartawan percuma'...Mak Uda lihat macam-macam situasi yang berlaku...ada yang cedera parah, cedera ringan, meninggal dan sebagainya...Boleh pulak buat kerja tu ye...kaki penyibuk!!!

Rabu, 13 Februari 2013.



Kami sampai pagi tu, mak tak ada dalam wad, mak pergi X-ray lagi. Muka orang menunggu...mata pun bengkak, kurang tidur.


Petang tu tangan mak dah disimen, kesian mak. Mengantuk kena ubat tahan sakit. Selalunya Mak ni yang jaga ayah, nenek dan Alif sakit dulu. Sekarang bila diri sendiri yang kena, sangat kasihan melihatnya...sabar ye mak.

Akhirnya, tengah hari Jumaat, 15 Februari...mak dah boleh balik...nanti sambung lagi ye...

3 comments:

ibuayu said...

jatuh parit rupanya wa ya

Ticer Syah said...

Smoga omak cepat sembuh :-)

Rusiah_Hazri said...

Ada gambar tempat dia jatuh, tapi sebab paritkan tak cantik gambarnya, tak jadi le masukkan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails