Friday, July 16, 2010

Macam-macam yang dibuat...

Mak Uda dah lama tak meng'update' blog sebab macam-macam yang nak dibuat..yang utama Mak Uda sedang buat renovation rumah, bukan rumah kami aje, tapi termasuk rumah mak ni..buat 'make over' mana yang dah lama dibuang, 'touch up' sikit-sikit bagi lawa.

Buat sebelum puasa, masa bulan puasa nanti tak banyak sangat kerja nak mengemas. Tahu apa anai-anai? Benda nilah yang telah menyerang rumah mak..

  1. Anai-anai suka kelembapan tinggi dan makanan utama ialah serat kayu hidup dan mati
  2. Anai-anai ada berpuluh species. Yang putih, yang kuning, yang perang …. Queen anai-anai ada banyak dalam satu koloni. Askar anai-anai menjaga anak-anak. Anai-anai yang berkepak mencari-cari tempat baru membina koloni macam kelakatu berterbangan.
  3. Kalau nampak banyak kelakatu berterbangan, pasti berhampiran ada koloni anai-anai.
  4. Anai-anai tak tahan matahari. Cepat mati. Sebab tu mereka samada membuat lorong tanah atas kayu/simen/konkrit atau menggali terowong dalam tanah.
  5. Anai-anai suap-menyuap makanan kepada rakan masing-masing.
  6. Dalam perut anai-anai ada ribuan protozoa ( hidupan macam kuman ) yang mengkhadamkan serat kayu yang ditelannya.
Ada satu keajaiban  yang Mak Uda baca tentang anai-anai..

Kejadian ini berlaku di dalam rumah seorang muslim yang bernama En. Md Farooq penduduk Tappachabutra, Hyderabad. Al-quran yang beserta dengan terjemahan dalam bahasa Urdu yang telah berusia 100 tahun ini telah dimakan oleh anai-anai.
Apa yang ajaibnya anai-anai ini memakan semua termasuk terjemahannya tetapi tiada satu pun ayat Al-quran dalam bahasa Arab yang dimakan oleh anai-anai tersebut.


 
Subhanallah, anai-anai pun tahu tak boleh makan kalau bukan hak dia..

Inilah penyebab rumah mak perlu dibetulkan.. Sampai berlubang bumbung tu dimakan anai-anai, bayangkan binatang yang kecil tapi mendatangkan bahana yang besar. 

Hasilnya:





Mak Uda pun sedang buat renovation rumah..baru siap 50%, insya allah sebelum raya siaplah 'Rumah Kecilku Sayang' tapi bukan di tepi sawah....


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails