Saturday, February 13, 2010

Hobi..oh.hobi..

Masing-masing ada hobi dan hobi Mak Uda baca novel..Ini yang membuatkan Mak Uda tak heran dengan FB dua tiga hari ni..dapat buku baru "Ranting Cinta Si Plato".. wah, best betul dapat baca buku kak Norhayati Berahim ni.. Blog : Dari Hati Insan Kecil Yang Kerdil..

Dari anak dara dulu memang Mak Uda suka baca hasil tulisannya, dan sampai Pak Uda pun tahu apa buku yang Mak Uda suka baca,masa pantang dulu Pak uda belikan Mak uda novel kak yati ni, orang kata kalau baca masa dalam pantang mata boleh rabun..kalau dah sememangnya rabun macamana? Jadi apalah pulak..minta dijauhkan..

Koleksi Mak Uda dah semakin bertambah, Mak Uda kalau novel baca penulis tertentu sahaja macam Norhayati Berahim, Aisya Sofea, Shamsiah Abu Salem, Anis Ayuni, Damia Hanna, dan ada beberapa orang lagi..sebab bahasa yang digunakan mudah dan terbuai-buai perasaan bila membacanya..terasa macam berada sama dalam situasi novel tu, kalau bergaduh dalam cerita tu,macam nak 'mendebik'sekali..kalau menangis tak usah cakaplah, siap boleh sambung-sambung, lepas buat keje, baca balik dan sambung menangis..dahsyat penangannya..

Pernah ada kawan Mak Uda kata baca novel melayu ni mengkhayalkan dan cintan aje..bukan macam tu... masyarakat kita ni kadang-kadang belum baca dan mentafsir isi dalam tu, kadang-kadang bila kita baca sesebuah novel tu kita akan memahami dan dapat menyelami perasan orang lain dan tidak bertindak di luar batasan fikiran, bukan nak berkhayal tak tentu pulak...kalau nak diulas memang panjang.. Cuba baca dan insya allah kita pulak yang boleh jadi gila mengumpul novel2 ni, Mak Uda ada ramai kawan yang dh jadi 'ulat novel' disebabkan pengaruh Mak Uda yang kuat ni..malahan dia lebih dulu beli daripada Mak Uda ni..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails